juli 6, 2022

Hur du blir en fingerfärdig servitris och ökar din dricks

Hur du blir en fingerfärdig servitris och ökar din dricks

Att arbeta som servitör eller servitris kan vara både ekonomiskt givande och flexibelt. Det är ingen överraskning att serveringspersonalen inkluderar ett brett spektrum av individer, inklusive universitetsstudenter, ensamstående föräldrar, artister och äldre gästfrihetsveteraner. Alla servitörer och servitriser delar önskan att ge en utmärkt besöksupplevelse i utbyte mot en dricks.

Oavsett om du är en servitör eller servitris som vill maximera din potential, kanske du undrar om det finns några beprövade metoder för att samla in högre dricks. Vi kommer att erbjuda ett par som har visat sig vara effektiva för andra servitörer:

Presentera dig med ditt namn

Det är lätt att glömma, men det har visat sig fungera. Du kommer att se varmare ut och sätta tonen för gynnsamma möten med dina konsumenter om du presenterar dig själv med namn. Om du kan skriva ditt namn på vad som helst för din konsument att hänvisa till, gör det.

Få till en personlig aura med dina kunder

Sann och verklig entusiasm för din restaurangs kök och drycker kan ge en sann koppling mellan dig och dina besökare, särskilt om du lyssnar på deras krav och svarar på deras nyfikenhet. Förklara i detaljerna i en favorithuvudmåltid. Framhäv dess smakegenskaper och smakpunkter. Din konsument kommer att uppskatta giltigheten av dina råd, och du kommer att uppskatta en större dricks (senare).

Jobba med merförsäljning

Har du någonsin hört uttrycket ”jobba smartare, inte hårdare?” Merförsäljning är den enklaste metoden för en servitör eller servitris att ”jobba smartare” och tjäna fler dricks. Eftersom det kan vara svårt att merförsälja utan att vara slarvig, överväg att merförsälja en upplevelse snarare än ett objekt.

Serverar du ett jubileumspar? Istället för ett enda glas bubbel, erbjuda en flaska och rekommendera den perfekta kombinationen. Ett stort gäng hungriga ungdomar, å andra sidan, kan bli galna på fat med delade aptitretare.

Repetera kundens beställning

Att upprepa din kunds köp ger många fördelar. Det främjar förtroende genom att visa att du är en utmärkt lyssnare (och antecknare). Det hjälper till att garantera att du förstår vad de begär av dig, eftersom även den bästa servitören kan förbise vissa nyanser ibland.

Men den mer subtila psykologiska konsekvensen av att upprepa en kunds begäran är att individer gillar de som härmar deras rörelser och röst. Kunder tror omedvetet att när en servitör upprepar beställningar, även om beställningen har skrivits ner, att servitören har full koll och att servitören bryr sig. De har en känsla av ”gemenskap” med sin servitör, vilket leder till större dricks.

Gör dig själv minnesvärd

Även om din restaurang kräver en uniform, om du har tillåtelse att göra accessoarer, gör det smakfullt. Små smycken, håraccessoarer, idrottslag och andra subtila tecken på självuttryck gör att dina besökare kan känna igen dig som en person snarare än en kugge i en maskin. Ju fler chanser du har att få kontakt med dina besökare, desto bättre.

Skapa ömsesidighet

Människor är mer benägna att återgälda när de får något från någon. Kunder som får exceptionell omvårdnad, hur lite som helst, kommer ofta att återgälda med ett större dricks.

Många servitörer hävdar att att skriva ”tack” eller lägga till ytterligare en blygsam, personlig touch på checken resulterar i ökade dricks. Vad är anledningen? Kunder som tror att de har fått särbehandling är mer benägna att vara vänliga tillbaka.

Att förutse krav kan också leda till ömsesidighet: ge extra servetter för en stökig början, erbjuda leksaker eller färgpennor för yngre barn, eller leverera mynta eller andra delikatesser med checken.

Läs av stämningen i rummet

Varje kund är unik och de bästa servitörerna är snabba läsare. Vissa gäster vill ha mycket uppmärksamhet och samtal, medan andra föredrar lite service och vill lämnas ifred för att njuta av sin måltid. Ju snabbare servitörer lär sig att läsa sina kunder, desto större dricks får de.

Håll distraktioner till ett minimum om ett bord är djupt i personlig omvandling. Om de är ivriga att chatta med dig, låt dem och kanske till och med ge några acceptabla roliga kommentarer. Behåll en glad attityd och le så ofta som möjligt, oavsett din grad av engagemang.

Ge alltid enastående service

Kunder förväntar sig utmärkt service, därför måste du prestera utöver det vanliga för att få ett generöst med dricks. Även om vissa kunder kanske aldrig blir nöjda, är en servitör vanligtvis alltid en som tänker fantasifullt på sina gästers bekymmer och behandlar dem som människor.

Här är några grundläggande saker du kan göra just nu för att förbättra din tjänst:

  • Kunder ska mötas med ett äkta, artigt flin.
  • Kontrollera ditt bokningssystem för att se om det finns några anmärkningar angående ditt bord.
  • Fråga om de firar något eller hur deras dag har gått.
  • Utan att bli tillfrågad, fyll på drinkkoppar.
  • Planera i förväg för kryddor, bestick och servetter.
  • Ta det lugnt. Det är lätt att bli uppslukad av matserveringens snabba värld, men detta leder till misstag och en opersonlig upplevelse för dina besökare.
  • Kolla upp kunderna regelbundet för att se om de behöver något.

Enligt forskning kan servitörer förbättra sin dricks genom att använda några grundläggande taktiker. Dessa metoder har inga nackdelar. Kunder kommer inte att skadas om de är ineffektiva. Men uppsidan är mer pengar för dig och en underbar upplevelse för dina besökare. Och vem vet vad mer? Du kan börja odla en grupp stamgäster – besökare som kommer in helt enkelt för att se dig.

 

Anslut till vårt nyhetsbrev!

Vill du få tillgång till evenemang och special kampanjer? Skriv in din e-post så du alltid är informerad om de senaste på stureplan.

Thank you for your message. It has been sent.
There was an error trying to send your message. Please try again later.