Här är tio saker du bör göra innan du öppnar en restaurang:
- Skapa ett koncept för din restaurang.
Din restaurangidé bör genomsyra alla delar av ditt företag, från köket till ditt kundservicesätt. Namnet på din restaurang, utformningen av dina säkerheter och inredningen bör alla representera din idé.
- Skapa en strategi för din restaurang.
Hörnstenen i dina aktiviteter bör läggas fram i din företagsstrategi. Inkludera en sammanfattning, en företagsbeskrivning, en branschanalys, en geografisk analys, en målmarknadsanalys, en livsmedelssäkerhetsplan, en exempelmeny, en marknadsplan, en förvaltningsstrategi och en finansiell plan.
- Undersök ifall bra finansieringsmöjligheter för restaurang finns.
För att välja hur du ska finansiera din restaurang, fundera över hur mycket det kommer att kosta att lansera den samt driftskostnader. Det finns många val att utforska, allt från att anlita en investerare till att kvalificera sig för ett småföretagslån. För att få ett bättre grepp om ditt förutspådda kassaflöde, bestäm din brytpunkt och gör en finansiell analys.
- Skaffa de nödvändiga licenserna och tillstånden för att driva en restaurang.
Bortsett från de grundläggande affärslicenser och tillstånd som krävs för att starta en butik, krävs ytterligare licenser om du hanterar en restaurang, allt från en spritlicens till livsmedelshanterares licenser, som varierar beroende på stat. Gör din läxa om livsmedelssäkerhetsregler och gör en lista över de krav du måste följa.
- Registrera ditt företag.
Du måste registrera ditt företag hos IRS för att få ditt arbetsgivarnummer, som krävs för att skicka in skatter. (Du kan registrera dig för en genom att klicka här.) Du bör också överväga att varumärkesmärka din restaurangs namn (för att förhindra att andra imiterar dig och drar nytta av din framgång).
- Välj den bästa platsen.
Placeringen av en restaurang kan göra eller förstöra den. Sikt och gångtrafik är två avgörande aspekter att tänka på när du väljer en kommersiell fastighet. Du bör också överväga storleken och den inre formen för att se om det passar bra för din restaurangplan.
- Investera i bra restaurangutrustning.
Restaurangutrustning kan vara dyr, så välj klokt när du köper eller leasar. Från matlagningsutrustning till matsalsinredning, gör en lista över vad du definitivt behöver kontra vad du önskar baserat på din meny. Att köpa försiktigt använda saker kan hjälpa dig att spara pengar. Baserat på din budget och din ekonomiska forskning, gör bedömningar.
8. Anställ lämpliga personer.
Anteckna hur många anställda du behöver för att driva fram- och baksidan av huset effektivt. Börja sedan anställningsprocessen. Medan du håller på, fundera på om du vill sköta din egen lönelista eller använda löneprogram. Tänk bara på att restauranglönelistan kan bli ganska komplicerad, särskilt med varierande statliga/federala/lokala löne- och tipsregler och bestämmelser.
- Gör en meny för mat och drinkar.
Hörnstenen i din restaurang är menyn, som ska representera din idé och identitet. Men det är också en marknadsföringsteknik som kan övertala nya konsumenter att testa ditt företag. Dina beskrivningar ska vara korta men ändå tilltalande för din målgrupp.
Skapa en marknadsföringsstrategi för din restaurang
Innan du startar en restaurang bör du konstruera en marknadsföringsstrategi som ökar medvetenheten, lockar nya kunder och bygger en hängiven följare. Marknadsföringsstrategier kan sträcka sig från att använda sociala medier till att iscensätta en mjuk öppning för att generera buzz.
Full service med maximal hastighet
Segmentera och välj nisch som din restaurang ska tillhöra
Att inse var en restaurang hör hemma i branschen kommer att hjälpa dig att bättre förstå konkurrensmiljön och planera ditt inträde på marknaden och matkostnader när du startar en restaurang. Etableringar kan delas in i många kategorier, allt från en enkel snabbmatsrestaurang till en förstklassig trestjärnig Michelin-matupplevelse:
- Snabbmatsrestauranger, fokuserar på snabba förberedelser och informell service. Eftersom de flesta kunder beställer i registret och tar sin måltid för att gå, är sittplatser begränsade.
- Casual dining ger konsumenterna en fullservice, sittande matupplevelse till ett billigt pris. Kunder kan komma in, sitta ner och njuta av en måltid utan att gå sönder plånboken eftersom stämningen är avslappnad.
- Familj restaurang liknar en vardaglig middag till sin struktur, även om de flesta restauranger inte säljer alkohol. Familjerestauranger erbjuder ofta frukost, lunch och kvällsmat, vilket gör att de kan vara öppna under längre perioder.
- Fina restauranger ger kunderna ett ex utsökt och exklusiv matupplevelse. Medan priserna på dessa restauranger är högre, betalar kunderna för högkvalitativ mat och den bästa servicen som branschen har att erbjuda.
Restaurangsäkerhet och livsmedelshantering för restauranger
Innan du börjar processen med att öppna en restaurang är det viktigt att först förstå restaurangverksamheten som helhet. Restaurangsäkerhet och mathanteringsmetoder är branschprioriterade, så du bör lära dig detaljerna innan du öppnar en restaurang.
Restaurangsektorn är omfattande reglerad besökarna säkra och undvika livsmedelsburna sjukdomar. Kontrollera dina krav på restaurangen, såväl som rekommendationer från statliga myndigheter och nya instruktionsverktyg från dessa myndigheter.
En restaurang kan bli föremål för en mängd olika inspektioner för att säkerställa restaurangsäkerhet och driftefterlevnad. En första restauranginspektion kan omfatta ett brett utbud av livsmedelssäkerhetsåtgärder och bedöma en restaurangs kapacitet när det gäller livsmedelshantering, förvaring av livsmedel, personalens renhet och driftsäkerhet. Efterföljande inspektioner är vanliga under hela året, så du vill utveckla bästa praxis för livsmedelssäkerhet och restaurangrenlighet.
Undersök kostnaderna för att öppna en restaurang
De flesta som funderar på att driva en restaurang vill veta hur mycket det kostar att driva en restaurang. Det kan tyckas vara en okomplicerad fråga, men det finns inget entydigt svar på hur mycket det kostar att etablera en restaurang. Startkostnader för restaurang bestäms av en mängd olika variabler, inklusive:
- restaurangstorlek
- restaurangtyp (se ovan)
- antal anställda
- restaurangfastigheter
Att starta en restaurang är ofta en dyr process, felaktiga prognoser och budgetering är nyckelorsaker till konkurser. För att undvika detta, förstå vilka utgifter du bör förutse och hur du kan hålla utgifterna låga så att du kan uppskatta en rimlig budget.
Efter flera timmar av att ha kollat igenom dina siffror och förhandlingspriser kan du upptäcka att du saknar pengar för att täcka dessa tidiga avgifter. Oroa dig inte, det finns flera finansieringslösningar tillgängliga för restaurangägare.
Kom ihåg att även om du inte behöver ett lån för att starta ditt företag kan du behöva ett för framtida utgifter som att skaffa inventarier eller ny utrustning, bygga om eller anställa.
Effektivisera betalningar från kunder i och utanför restaurangen (POS-system)
Att förstå restaurangmarknaden och budgetera för en restaurang är de första stegen mot framgång, och nu är det dags att koncentrera sig på att samla in pengar från gästerna.
Att göra din första försäljning är en spännande milstolpe när du startar en restaurang, och det ska vara en smidig upplevelse första gången och varje gång efter det. För att göra det måste du först välja en betalningsmetod och programvara för försäljningsställen.
Ditt företags kredit- och betalkortstransaktioner hanteras av en betalningsprocess. Leta efter en betalningsprocess som tar alla vanliga kreditkort, har en enda konstant kurs (inga dolda kostnader) och snabba insättningstider. Se till att välja rätt POS-system för din restaurang.
Ett lättanvänt kassasystem låter dig börja acceptera betalningar snabbt och kan även expandera med ditt företag (och hjälpa det att växa).
Ett bra POS-system kan hjälpa dig med följande:
- Lagerhantering för att bättre uppskatta material och förnödenheter
- Inbyggd dricks för att avsevärt förbättra dricksflödet
- Automatisk tipsavstämning
- Menyändringar för att inkludera modifierare och andra förfrågningar
- Anställdas tidkort som enkelt spårar arbetade timmar
- Dataanalys som ger bättre beslutsfattande insikt
- Omedelbar kundinsikt och feedback
- Hantering av flera menyer
- Anpassningsbara planlösningar
- Kursning samt tydlig kommunikation mellan servrar och kockar.
Föråldrade, tröga POS-system kan minska försäljningen avsevärt, så det är viktigt att investera i funktioner som är snabba för dina gäster, enkla att använda för din personal och effektiva för din restaurang överlag. En integrerad POS konsoliderar all din information – från försäljning och lager till personaltidkort – till en enda vy, vilket dramatiskt ökar hanteringen och beslutsfattandet.
Skapa ett varumärke inom restaurang
Hur kan du konkurrerar du med mer etablerade matställen om kundernas uppmärksamhet och lojalitet? Du måste skapa ett varumärke.
Branding av ditt företag är en viktig del av att starta en restaurang, och det kan ha en betydande inverkan på din framtida utveckling och framgång. Ditt varumärke är det som skiljer dig från konkurrenterna. Och det är det som skiljer ditt företag åt, och det är ofta den avgörande faktorn för kunder i ett hav av möjligheter.
Här är en snabb introduktion till hur du börjar varumärket din restaurang:
Börja med placering.
Undersök din restaurangs produkt, positionering, reklam och prissättning för att se var den står i förhållande till konkurrenterna och för att upptäcka ditt unika säljförslag för din målgrupp.
Skapa din idé och plats
Din restaurangs idé och plats bör beaktas när du väljer vart du ska befinna dig geografiskt. Din idé avgör många av dessa framtida val, från typ av kök till inredning och till och med personalval. Geografiska element som påverkar din positionering inkluderar grannskapsföreställningar, platstillgänglighet och lokala rivaler.
Definiera era värderingar och välj en slogan som passar er
Vad du gör, vem du är och varför du gör det definieras i din mission statement. Det ska vara din restaurangs nordstjärna, och alla val ska göras i enlighet med det för att ge en konsekvent upplevelse.
Ditt varumärke kommuniceras via varje aspekt av hur du syns ut mot kunderna. Så för att utveckla ett tydligt och minnesvärt varumärke mål behöver du inspektera de visuella egenskaperna hos din restaurang – ditt namn och logotyp, menyer, inredning, uniformer och så vidare – såväl som de skrivna elementen (eller din varumärkesröst) – din webbplats och andra marknadsföringskanaler som sociala medier – för att se till att de återspeglar ditt mål.
Efter att du har byggt upp ditt varumärke måste du öka medvetenheten om det bland potentiella kunder. Här är några idéer för att komma igång:
Gör en smygöppning
Exklusiviteten hos en smygöppning lockar folk och får folk att prata om ditt företag, vilket är avgörande för att utveckla buzz. Dessutom ger den mjuka öppningen din personal en provkörning och låter dig hasa ut menyalternativ ytterligare och få feedback innan något är klart. Brainstorma mjuka lanseringskoncept som kommer att blåsa bort dina rivaler och ge dig en fördel när det är dags att öppna dina dörrar.
Marknadsför din restaurang.
Du kan marknadsföra en restaurang på olika sätt. Traditionella kanaler, som tv, är dyra men når ett stort antal människor. Digitala kanaler som sociala medier, innehållsmarknadsföring och e-post är ofta billiga och effektiva när det gäller att engagera (och bygga kontakter med) potentiella konsumenter. Du bör experimentera med olika kanaler för att hitta vad som fungerar bäst för dig (det kan finnas en kombination av båda), men oavsett medium bör du använda ditt varumärkes grafik och röst i all din marknadsföring.
Skapa en hängiven följare.
Ett kundlojalitetsprogram som belönar konsumenter för att de återvänder kan vara en stark tillgång. Det har potential att omvandla en förstagångskonsument till en återkommande kund och en varumärkesmästare. Och förespråkare är mycket värdefulla för ditt företag eftersom de berättar för sina vänner om det. Och mun till mun är ganska effektivt: kunder uppskattar rekommendationer från vänner och familj mer än någon annan typ av marknadsföring. Restaurangtrender att hålla utkik efter
Restaurangoperatörerna är ansvariga för att hålla sig uppdaterade med trenderna inom restaurangsektorn, som inkluderar mer än bara de senaste köksmodena. Teknik hjälper restauranger att ge bästa möjliga kundupplevelse och blir en allt viktigare del av branschen. Här är några stigande restaurangtrender att tänka på.
Kundernas omedelbara feedback
Genom att införliva feedback i matupplevelsen kan gästerna granska sin upplevelse genom sitt digitala kvitto, vilket ger din restaurang realtidsdata för kontinuerlig utveckling. Feedback är ett av kundinteraktionselementen som hjälper restaurangägare att lära sig mer om vad deras konsumenter önskar.
Acceptera digitala plånböcker
Digitala plånböcker, som Apple Pay, har vuxit i popularitet och påverkar betalningarnas framtid. Att acceptera mobila plånböcker har många fördelar, inklusive större säkerhet, snabbhet och bekvämlighet.
Integrera Uber eats, foodora eller andra leveranstjänster för att utåka din målgrupp
Många restauranger har börjat undersöka matleveranstjänster för att nå en större målgrupp. Detta öppnar upp en helt ny marknadsmöjlighet för ditt företag och kan hjälpa det att konkurrera med andra som använder tjänsterna.
Beställning via disk med QR kod
När restaurangsektorn undersöker automatisering, ökar intresset för kontaktfri beställning vid bord. Matgäster kan skanna QR-koderna för att beställa mat och dryck samt betala för sin måltid utan att behöva ta itu med en servitris.
Tre krögare ger råd om hur man utvecklar en succ essful restaurang.
Varje ambitiös restaurangägares miljonfråga: Kommer mitt företag att bli framgångsrikt?
Att starta en restaurang är en komplex process som kräver ansträngning och engagemang, och att tvivla på sitt val att börja på denna svåra väg är helt acceptabelt. Här är tre tips från erfarna företagare som hjälper dig att komma igång.